Fietsjunkies

Misschien ben je er zelf één of misschien ken je er één: een rasechte fietsfanaat. Deze persoon besteedt het liefst iedere vrije minuut van de dag op de fiets. Fietsjunkies. Hoe werkt dat toch? Het antwoord is endorfine.

Endorfine kennen we vooral van de runners high, maar het ontstaat bij allerlei duursporten, dus ook bij fietsen. Het is een stofje dat wordt aangemaakt in je hersenen en werkt als een soort natuurlijke pijnstiller. Vooral wanneer je pijn hebt of stress ervaart krijgt de aanmaak van endorfine een boost. Het is zelfbescherming van het lichaam tegen de pijn die duursporten kan veroorzaken.

De andere kant van de medaille is een endorfine te kort ervaren. Dat is een aanzienlijk minder prettig gevoel. Je voelt je down en lamlendig. Wat er dan gebeurt, hebben we allemaal wel eens ervaren; je krijgt zin in vet en zoet eten. Wanneer je daaraan toegeeft is het hek van de dam, want heb je telkens meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Geen goed plan dus.

Wat wel een goed idee is? Fietsen!  Je moet namelijk minimaal 12 minuten sporten om een endorfinespiegel te verhogen. Wij zijn natuurlijk ultra-fietsfan, maar doe jij liever een andere sport, dan zijn er meer mogelijkheden; aerobic, dansen, fitness, hardlopen (joggen), skiën, wandelen, Zumba en zwemmen.

Je weet wat je te doen staat! Hup, in beweging!